Blog

Geplaatst op door

Voordelen van VoIP, voordeel 6: opnemen van gesprekken

Bellen met VoIP heeft veel voordelen. In deze serie beschrijven we ze stuk voor stuk. Onderwerp van dit blogbericht is het opnemen van gesprekken, wat bij VoIP-bellen ook heel makkelijk te realiseren is.

Trainingsdoeleinden

Opnemen van gesprekken, waarom zou u dat doen? Om te beginnen kunt u op deze manier uw dienstverlening verbeteren. U wilt bijvoorbeeld uw klantenservice medewerkers coachen op een bepaald onderwerp. Dan zou u daarvoor de gespreksopnames kunnen gebruiken. Informeer bellers hierover wel voorafgaand aan het telefoongesprek. U kent het wel: “Dit gesprek kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden”.

Terugluisteren

Een andere reden waarom u gesprekken zou kunnen opnemen is om na het gesprek te kunnen terugluisteren wat er is besproken. Stel dat u onenigheid heeft met een klant of een leverancier over wat er telefonisch is besproken, dan kunt u daar het gesprek op terugluisteren. U kunt ook gesprekken opnemen om bijvoorbeeld naderhand hiervan notulen uit te kunnen werken. In geval van telefonische verkoop kunt u ook gesprekken opnemen, of delen van gesprekken opnemen op het moment dat er daadwerkelijk een mondelinge overeenkomst wordt gesloten.

Juridisch

Hoe zit dat nou allemaal juridisch met opnemen van gesprekken? In al deze gevallen mogen gesprekken alleen opgenomen worden wanneer u zelf ook deelneemt aan het gesprek. Neemt u zelf niet deel aan het gesprek, dan is het afluisteren en dat is strafbaar. Het is aan te bevelen om per geval na te gaan wat uw rechten en plichten zijn bij het opnemen van gesprekken. U mag bijvoorbeeld niet de opgenomen gesprekken zomaar publiek maken. Maar u mag wel onaangekondigd gesprekken opnemen. U kunt er ook voor kiezen om juist wel duidelijk te maken dat u (delen van) een gesprek opneemt. Denk hierbij aan het opnemen van een deel van een verkoopgesprek, op het moment dat de klant aangeeft akkoord te gaan met het voorstel.

Hoe zit het technisch?

Via het control panel ‘Mijn Belcentrale’ kan de gebruiker instellen of en hoe gespreksopname is geactiveerd. Het volgende is mogelijk:

  • Gespreksopname nooit activeren;
  • Gespreksopname activeren wanneer er een conference call wordt geopend;
  • Gespreksopname activeren wanneer er tijdens het gesprek *1 wordt getoetst;
  • Gespreksopname activeren wanneer er een nieuw gesprek wordt gestart.

De gesprekken worden bewaard op de server, maar u kunt ze downloaden naar uw eigen computer of afluisteren via de internetbrowser.

Support

De functie ‘gespreksopname’ is een optie als je VoIP afneemt via Belcentrale. Dat houdt in dat u het actief moet aanvragen via onze klantenservice of via het portal ‘Mijn Belcentrale’. Omdat de gesprekken bewaard worden op de server, zijn er kosten verbonden aan deze service. De abonnementskosten zijn dan ook afhankelijk van het aantal Gigabites dat u afneemt. Deze worden verdeeld over het aantal extensies waarvoor deze optie wordt afgenomen. Het is mogelijk om de gesprekken automatisch te verwijderen na een aantal dagen, dit kan de support-afdeling voor u instellen.

Voor tarieven, activering van deze optie en vragen hierover kunt u contact opnemen met onze support-afdeling: 088 333 444 6

Meer weten over de voordelen van VoIP, lees hier de voorgaande blogs uit deze serie:

De voordelen van VoIP, voordeel 4: tijdsintervallen 
De voordelen van VoIP, voordeel 3: veel vliegen in een klap
De voordelen van VoIP, voordeel 2: timing is everything…
De voordelen van VoIP, voordeel 1: bellen via de cloud

Deel dit bericht op:

Je gebruikt een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken.

Update mijn browser nu

×